Leveranciers van producten die ze willen verkopen via allerlei verkoopplatforms kunnen niet zonder EAN codes. EAN staat voor Europees Artikel Nummer, dat wordt opgenomen in een registratiesysteem. Zo’n nummer bestaat uit 13 cijfers, dat in leesbare vorm en als barcode op een label wordt afgedrukt.
Verkoopplatforms en gewone winkels zetten de codes in hun product catalogus of kassasystemen, zodat de producten meteen worden herkend. De verkoopplatforms gebruiken de codes om hun verkoopresultaten te monitoren en om het voorraadbeheer te doen. De codes worden ook vaak op de stellingen in magazijnen geplakt. Ze zijn met een scanner dan gemakkelijk te identificeren.
Gebruik veel EAN codes
Als producent van artikelen moet je zelf de EAN codes kopen. De codes zijn niet duur, dus het is niet nodig om hierop te bezuinigen. Dat is ook niet verstandig. Aanbevolen wordt om aan elke versie van een product een eigen code toe te wijzen.
Als je bijvoorbeeld laptops verkoopt, moet elk model eigen EAN codes krijgen. Dus een eigen code bij een andere processor, bij een andere hoeveelheid geheugen, bij meer of minder opslagcapaciteit, etc. Het is zelfs nodig om identieke producten met een andere kleur een eigen EAN code te geven.
Waar kun je EAN codes kopen?
De Europese Artikel Nummers worden uitgegeven door een centraal instituut, de EAN Organisation Europe. Daar zijn niet rechtstreeks codes te bestellen. EAN codes kun je bestellen bij resellers, die daar door het centrale instituut voor zijn gemachtigd. Het bestellen van de codes gebeurt online en gaat heel snel. Je begint met aan te geven hoeveel codes je nodig hebt. Daarna worden de codes afgerekend en de bestelling afgehandeld. Je krijgt de codes vervolgens binnen een paar minuten toegezonden per e-mail. Wat dan nog rest is het koppelen van de codes aan je producten.
Het nut van EAN codes
EAN codes zijn handig voor de leverancier van de artikelen, voor de verkoopplatforms en voor de consumenten. Als een consument op zoek is naar een specifiek artikel kan hij door het EAN nummer in Google te voeren een overzicht krijgen van alle webwinkels die dat artikel verkopen.
De winkel die het artikel voor de laagste prijs aanbiedt is dan gemakkelijk te vinden. Voor producenten is het EAN nummer handig, omdat dit toegang geeft tot grote verkoopplatforms, waaronder Bol.com, Amazon.com, etc. Met zo’n nummer wordt het aantal potentiële klanten dus aanzienlijk groter.