Marketing omvat alle online en offline activiteiten die een bijdrage leveren aan het promoten of onder de aandacht brengen van een dienst of product bij de gewenste doelgroep om meer business of omzet te genereren. Grote bedrijven beschikken vaak over een marketingafdeling die de marketing, communicatie en PR regelt voor een bedrijf. Bij een MKB-bedrijf wordt het veelal door de directeur of een medewerker uitgevoerd en is het vaak een taak voor erbij.
Maar is dat een verstandige keuze? Bij het uitvoeren van marketingactiviteiten is het goed om jezelf af te vragen ‘Heb ik voldoende kennis, tijd en middelen om de marketing zelf uit te voeren?’ Is dit antwoord nee? Dan is wellicht verstandiger om het uit te besteden aan een professioneel marketingbureau.
Marketing uitbesteden
Voor het succesvol uitvoeren van marketingactiviteiten moet je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep bereikt en dat je engagement en betrokkenheid met het bedrijf, product of dienst creëert. Hiervoor heb je kennis nodig over de doelgroep, markt en kanalen waarop ze bereiken te zijn. Een strategisch plan met doelstellingen op korte en lange termijn ligt hierbij aan de basis.
Voor MKB-bedrijven geldt vaak dat ze hun strategische plannen en doelen goed op orde hebben. Ze weten vaak niet hoe ze de kanalen het meest optimaal kunnen inzetten om de juiste doelgroep te bereiken. Of het ontbreekt ze aan tijd om de marketingacties uit te voeren. Met als gevolg dat ze wel geld investeren, maar het rendement op de marketing-investering laag is. En dat is zonde van het marketingbudget wat hiervoor gereserveerd is.
Een oplossing om meer rendement te halen uit de investeringen is om samen te werken met een marketingbureau of om de gehele marketing uit te besteden.
Voordelen van marketing uit te besteden
Het uitbesteden van marketing aan een professioneel bedrijf heeft voor een MKB-bedrijf meerdere voordelen. Eén van de grootse voordelen is dat jij als ondernemer meer tijd hebt om te doen waar je goed in bent, namelijk ondernemen. Je spreekt een marketingbudget af met het bureau en zij dragen zorg voor bijvoorbeeld de website, social media en marketingcampagnes.
Daarnaast werkt een marketingbureau vaak doelgericht en worden de planmatig alle marketingactiviteiten uitgevoerd. Op afgesproken tijden ontvang jij een rapportage over de resultaten en voortgang van de marketingcampagnes. Zo zie jij niet alleen in één oogopslag waar het marketingbudget aan wordt uitgegeven, maar ook wat het als resultaat oplevert. Een ander voordeel is dat een professioneel bureau vaak specialistische kennis heeft over SEO, contentmarketing, website of over social media.
Hierdoor weten zij precies hoe ze de middelen kunnen inzetten en wat wel of niet werkt. Dit bespaart jou tijd om jezelf te verdiepen in deze onderwerpen. Het uitbesteden van marketing heeft dus meerdere voordelen. Wat je ook kiest, uitbesteden of marketing zelf uitvoeren: bedenk waar jij goed in bent en waar je jouw tijd aan wilt besteden.