Vandaag de dag besteden we ontzettend veel tijd aan Facebook, Instagram en Twitter. Al deze social media kanalen zijn de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen en zijn daardoor inmiddels onmisbaar geworden. Hierdoor is het niet zo gek dat bedrijven steeds vaker te vinden zijn op één van deze kanalen. Toch zit er een verschil tussen het privégebruik van social media en het zakelijk gebruik voor je bedrijf. En wat is social media marketing? In deze blog leggen wij je graag uit wat het verschil tussen social media en social media marketing is. Lees snel verder en kom alles te weten!
Wat is social media?
Social media is eigenlijk niets meer dan een internet platform waarop je gemakkelijk informatie kunt delen met anderen. Deze informatie kan geplaatst worden in de vorm van tekst, beeld, geluid of een combinatie hiervan. Wanneer men spreekt over social media, dan denk je waarschijnlijk als allereerst aan Facebook. Toch omvat social media meer, namelijk: Instagram, Snapchat, Twitter, Youtube en Reddit. Social media is dus breder dan alleen de bekendste platformen. Denk hierbij maar eens aan Tiktok dat een paar jaar geleden nog volkomen onbekend was.
Voordelen social media
Iedere ondernemer kan tegenwoordig profiteren van social media. Hierbij maakt het niet uit of je nou een lokale speler bent of een internationale grootmacht. De manier waarop je social media gebruikt hangt immers af van jouw situatie en branche. Ondanks dit zijn er veel voordelen van social media te onderscheiden, namelijk:
- Marktonderzoek
- Direct klantcontact
- Copywriting oefenen
- Marketingcampagnes opzetten
- Veilig op social media met Nordvpn
- Snel afhandelen van problemen of klachten
- Hoger scoren in zoekmachines
- Nieuwe ideeën opdoen voor producten of diensten
Wat is social media marketing?
Door de komst van de verschillende social media is social media marketing ontstaan. Dit is vandaag de dag één van de bekendste manieren om via het internet thuis geld te verdienen. Je gaat immers online aan de slag zodat je doelgroep bekend wordt met jouw product of dienst. Dit doe je door diverse campagnes op te zetten die gericht zijn op de beoogde doelgroep. Hierbij kan je denken aan een speciale actie voor al jouw Facebook volgers. Zodra jouw volgers hierop klikken en het product kopen heb je dus winst gemaakt met behulp van social media marketing!
Hoe beginnen aan social media marketing?
Nu je weet wat zowel social media als social media marketing is, is het mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan. Dit doe je door allereerst een kanaal te kiezen waarvan jouw beoogde doelgroep het meeste gebruik maakt. Richt je bedrijf zich op jongeren? Dan kies je natuurlijk voor Instagram. Het is wel belangrijk om te weten dat betaald adverteren op ieder social media kanaal weer anders is. Wij adviseren dan ook om van te voren uit te zoeken hoe dit bij het gekozen kanaal werkt. Natuurlijk is het mogelijk om campagnes te starten zonder dat je daarvoor diep in de buidel moet tasten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de like & share acties. Hierbij geef je een product weg aan één persoon die jouw bericht heeft gedeeld. Ideaal om in een korte tijd meer volgers te krijgen!
Kom je niet uit de voeten met social media marketing? Begin dan eerst eens met e-mail marketing. Hiermee stel je gemakkelijk en snel nieuwsbrieven op die je naar al jouw klanten kunt sturen. Een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend dan social media.
Ook interessant: Je cloud werkplek inrichten? Dat kan het beste op een van deze vijf manieren!